همشهری آنلاین: وزیر خارجه روسیه پیشنویس قطعنامه‌ی ضدسوریِ تحت حمایت امریکا را که از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل مورد بحث قرار گرفته، مورد انتقاد قرار داده است.

سرگئی لاوروف

به گزارش شبکه پرس تی وی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه (۸ خرداد) ضمن «نفرت‌انگیز» و «یک سویه» خواندنِ این قطعنامه گفت: «در کمال تعجب دریافته‌ایم که جدا از نویسندگان این قطعنامه، یک هیات امریکایی نیز بیش از همه برای عملی شدنِ این ایده‌ی ناپسند فعالیت می‌کند.»

پیش نویس این قطعنامه که از سوی قطر و ترکیه حمایت می‌شود، آنچه که خود استفاده‌ی سوریه از مبارزان خارجی بر ضد شبه‌نظامیان می‌خواند را محکوم می‌کند.

لاوروف با اشاره به اینکه حمایت شدید واشنگتن از این قطعنامه سودمند نیست، هشدار داد که چنین چیزی می‌تواند ابتکار مشترک امریکا-روسیه را برای برگزاری کنفرانس صلح درباره سوریه تضعیف کند.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: «همه باید صادقانه کار کنند و از سیاست‌های دوگانه دست بکشند؛ اینکه در سخن از این کنفرانس حمایت کنند و در عمل اقداماتی انجام دهند که هدف از آن تضعیف این پیشنهاد باشد.»

وزیر امور خارجه روسیه ۷ می در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جان کری، همتای امریکایی خود پذیرفت که دولت سوریه و شبه نظامیان تحت حمایت خارج را به پیدا کردن یک راه حل سیاسی تشویق کند.

مسکو و واشنگتن همچنین توافق کردند که «یک مذاکره صلح بین المللی» در ژنو برگزار کنند. نشستی که ادامه‌ای بر نشست قبلی ژنو در ژوئن ۲۰۱۲ خواهد بود.

ایران نیز میزبان کنفرانس «دوستان سوریه» در تهران خواهد بود که در آن نمایندگانی از ۴۰ کشور حضور خواهند داشت.

این نشست که تحت عنوان «راه حل سیاسی، ثبات منطقه‌ای» برگزار می‌شود، در نظر دارد تا راه حلی سیاسی برای بحران سوریه پیدا کند.

ایران پیش از این نیز دو نشست درباره بحران موجود در سوریه برگزار کرده است.

این در حالی است که سوریه از اواسط ماه مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی بوده است. شمار زیادی از مردم این کشور از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی در این خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید، این ناآرامی‌ها از خارج از کشور کنترل و هدایت می‌شود و گزارش‌های موجود نیز حاکی از آن است که شمار زیادی از شورشیان اتباع خارجی هستند.

شماری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر نیز شورشیان برخوردار از حمایت خارجی را به ارتکاب جنایات جنگی در سوریه متهم کرده‌اند.

کد خبر 216653
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز